MPK Poznań oficjalnie pozyskało środki na zakup 26 nowych autobusów - elektrycznych oraz wodorowych, które mają wyjechać na ulice Poznania w przyszłym roku. MPK chce pozyskać przegubowe autobusy elektryczne oraz 12-metrowe "wodorowce". W obu przypadkach ma je dostarczyć Solaris.
MPK Poznań ma już zapewnione dofinansowanie do zakupu
nowych zeroemisyjnych autobusów, elektrycznych oraz wodorowych. 30 grudnia władze spółki podpisały umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w tej sprawie. Dzięki temu przewoźnik z Poznania pozyska środki w wysokości 99,475 mln złotych (100 proc. wartości projektu w zakresie zakupu nowych autobusów oraz 50 proc. w zakresie budowy infrastruktury), co ma pozwolić na zakup 26 nowych autobusów - elektrycznych oraz wodorowych.
– Korzystając z dotychczasowego doświadczenia w pozyskiwaniu funduszy, zarówno unijnych, jak i krajowych, przygotowaliśmy wniosek o dofinansowanie, który zakłada zakup pojazdów z wodorowym ogniwem paliwowym oraz bateryjnych, a także budowę infrastruktury ładowania. Cieszymy się, że ten wniosek został pozytywnie oceniony, czego efektem jest dzisiejsza uroczystość – mówi Jerzy Zalwowski, wiceprezes zarządu MPK Poznań ds. ekonomiczno-finansowych.
Dzięki pozyskanemu dofinansowaniu MPK Poznań planuje zakupić
9 autobusów standardowej długości ok. 12 metrów, wykorzystujących do napędu energię elektryczną wytworzoną z wodoru w ogniwach paliwowych oraz
17 przegubowych autobusów elektrycznych o wydłużonym zasięgu (tzw. pełnobateryjnych, czyli bez pantografu). MPK
rozstrzygnęło już oba
przetargi w tej sprawie - wszystkie autobusy ma dostarczyć Solaris, lecz wciąż nie podpisano umowy na ich zakup.
Elementami składowymi projektu jest również szkolenie kierowców i mechaników z zakresu obsługi tych pojazdów a także budowa infrastruktury pozwalającej na obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych autobusów. Przedsiębiorstwo planuje budowę instalacji fotowoltaicznej oraz
kolejnych stacji ładowania plug-in do autobusów elektrycznych na zajezdni Warszawska.
– Trzeba pamiętać, że wraz z dostawami nowych pojazdów wycofane z ruchu zostaną autobusy najstarsze i najbardziej wyeksploatowane, a jednocześnie spełniające najniższe normy emisji spalin. Głównym celem projektu jest bowiem ograniczenie zanieczyszczenia powietrza dzięki obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w taborze MPK Poznań – wyjaśnia Krzysztof Dostatni, prezes zarządu spółki. Dodaje, że z ruchu wycofanych zostanie dokładnie tyle autobusów spalinowych, ile zostanie zakupionych nowych, zeroemisyjnych.
Obecnie MPK Poznań posiada ok. 330 autobusów miejskich: 58 z nich to pojazdy elektryczne, bateryjne, natomiast 25 to autobusy elektryczne z wodorowym ogniwem paliwowym. Zakup wszystkich poznańskich zeroemisyjnych pojazdów był możliwy dzięki uzyskaniu dofinansowań zewnętrznych: pierwszy "elektryk" zadebiutował na poznańskich liniach komunikacyjnych pod koniec 2019 roku, a pierwszy "wodorowiec" -
jesienią 2023 roku.Warto przypomnieć, że w szczycie roboczym
przewoźnik wysyła na trasy 240 autobusów, z czego około 80, a więc 1/3 to autobusy bezemisyjne - elektryczne oraz wodorowe.
Dostawa nowych zeroemisyjnych autobusów oraz budowa instalacji do ich ładowania ma się zakończyć w połowie 2026 roku.